Heb je last van gevoelige of pijnlijke borsten?

Iedere vrouw ervaart wel eens gevoelige of pijnlijke borsten. Bijvoorbeeld rondom de menstruatie als gevolg van hormonen, maar ook tijdens zwangerschappen. Wanneer je hier last van hebt kan dat heel vervelend zijn! Toch weten maar weinig vrouwen dat hier iets aan te doen valt. Velen denken namelijk ‘dat het er nu eenmaal bij hoort’. Zo blijven veel vrouwen doorlopen met deze klachten, terwijl er wel degelijk winst te behalen valt.

In de eerste weken na de zwangerschap kan mastitis ontstaan. Wanneer je borst niet volledig leeg is na de voeding kan deze als gevolg gaan ontsteken. Door middel van massage kan deze ontsteking weer verdwijnen.

Ook wanneer je niet zwanger bent, kun je last hebben van gevoelige of pijnlijke borsten. Anders gezegd mastopathie; een verzamelterm voor borst gerelateerde klachten. Wij willen benadrukken dat deze klachten goedaardig zijn. Ze staan niet in verband met borstkanker.

Maak jij je zorgen over de gezondheid van je borsten? Raadpleeg dan altijd eerst je huisarts. In de eerste plaats kun je daarmee eventueel borstkanker uitsluiten. Daarna kun je samen met onze osteopate kijken waar jouw klacht vandaan komt, en wat we er aan kunnen doen.

Hier vind je informatie over pijnlijke borsten en beantwoorden wij de volgende vragen:

Symptomen waar je zelf op kunt letten, zijn bijvoorbeeld:

• Pijnlijke ofwel gevoelige borsten rondom je menstruatie.
  • Pijnlijk littekenweefsel of klachten als gevolg van bestraling of operatie bij borstkanker.
  • Verhardingen, oneffenheden, kleine cysten of klier- en bindweefselbolletjes (fibroadenomen).
  • Chronische ontstekingen.
  • Gevoel van zware en/of gespannen borsten.

Er is een aantal oorzaken aan te wijzen voor pijnlijke borsten:

• Verminderde doorbloeding en afvoer van afvalstoffen via lymfedrainage.
  • Hormonen die klierweefsel gevoelig maken, waardoor cystes kunnen ontstaan.
  • Gespannen borsten door hormonen rondom de menstruatie.
  • Littekenweefsel of klachten na bijvoorbeeld bestraling of operatie bij borstkanker.

Pijnlijke borsten zijn te behandelen door middel van VLOW®-Borstweefseltherapie en osteopathie. VLOW®-Borstweefseltherapie is een manuele behandelvorm die is ontwikkeld voor de verzorging van de borsten. Aan de behandelmethode ligt osteopathie ten grondslag. Deze richt zich onder andere op een betere doorbloeding van de borsten, lymfe-drainage van borsten en omliggend weefsel.

De behandeling richt zich niet alleen op de borsten, maar ook op een algehele ontspanning van het bovenlichaam. Belangrijk hierbij is een vermindering van spanningen in en rondom je borsten. De behandelingen worden uitsluitend door een vrouw uitgevoerd.

Oneffenheden in het borstklierweefsel en/of pijnlijke plekken in de borsten staan centraal tijdens de behandeling. De osteopate wil de kwaliteit van het borstweefsel verbeteren. Het weefsel wordt elastischer, soepeler en minder pijnlijk. In principe is de behandeling pijnloos. Wanneer je een ontsteking hebt kan de behandeling wel pijnlijk zijn.

Duur van de behandeling

Een consult bestaat uit een uitgebreide anamnese (alleen eerste consult), onderzoek en behandeling van het bovenlichaam. Het consult duurt altijd 60 minuten. Dit in tegenstelling tot een gewone behandeling osteopathie, waarbij de tweede behandeling meestal 30 minuten duurt.

Meestal zijn 2 à 3 behandelingen nodig om het weefsel in goede conditie te krijgen (met tussenpozen van 3 à 4 weken).

Wil je zelf ervaren of  VLOW®-Borstweefseltherapie je pijnklachten kan verminderen?

Bel ons 072 – 5610077
Osteopathie behandeling PUUR Osteopathie