Als lage rugpijn of bekkenklachten het dagelijks leven beïnvloedt

Pijn in de onderrug kan je dagelijks leven behoorlijk beïnvloeden. De rug is een gevoelige plek bij veel mensen als het gaat om stress. Echter, ook een verkeerde houding of het opvangen van andere klachten aan bijvoorbeeld de benen, kan een vervelende pijn in de lage rug veroorzaken.

Lage rugpijn en bekkenklachten zijn één van de meest voorkomende problemen waarvoor mensen naar een osteopaat gaan. Osteopathie kijkt namelijk verder dan de symptomen en gaat op zoek naar de dieperliggende oorzaak van de klachten. Hierdoor kan osteopathie veel betekenen voor mensen met aanhoudende klachten zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak, zoals bij lage rugpijn en bekkenklachten.

Hier vindt u informatie over lage rugpijn en bekkenklachten en beantwoorden wij de volgende vragen:

Pijn is op zichzelf al een signaal dat er iets in je lichaam niet goed zit. Pijn in de lage rug of het bekken wil niet altijd zeggen dat daar ook het probleem zit.

Heeft u last van…

• Aanhoudende, zeurende of stekende pijn in de onderrug?
  • Gaat langer zitten in een houding of opstaan moeizaam?
  • Pijn in uw bekken of rug die uitstraalt naar de lies of benen?
  • Acute pijn in uw rug?

Dan is het belangrijk om dat te laten onderzoeken. De osteopaat kan je helpen.

Er is een wisselwerking tussen de lage rug, het bekken, het heiligbeen en de benen. Wanneer u bewegingsverlies heeft in het ene gewricht, dan vangt een ander gewricht dat altijd op. Klachten kunnen dan ontstaan, omdat bijvoorbeeld het bekken niet helemaal recht staat.

Na een val, stoot of botsing kunnen ook rug- of bekkenklachten ontstaan. Bij klachten is het altijd goed om na te gaan wat er in de dagen daarvoor is gebeurd.

Tijdens de zwangerschap of na de bevalling kunnen ook bekkenklachten ontstaan. Het bekken ‘verweekt’, zodat de baby de ruimte krijgt om naar buiten te komen. Het kan zijn dat de gewrichten en gewrichtsbanden te rekbaar zijn geworden met overbelasting van banden en spieren rond het bekken als gevolg.

Een hernia is ook een belangrijke oorzaak van lage rugklachten.

De osteopaat maakt de rug vrij van de beïnvloedende factoren. Daardoor kan het bewegingsverlies herstellen en neemt je mobiliteit toe en de pijnklachten af.

Tijdens de eerste behandeling stelt de osteopaat de diagnose vast aan de hand van een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek. Aan de hand van deze bevindingen stelt de osteopaat een behandelplan op en worden de vervolgafspraken ingepland.

PUUR Osteopathie werkt nauw samen met Rugkliniek Alkmaar en als het nodig is, kijkt een multidisciplinair team naar uw klachten. Dit team bestaat uit een:

• fysiotherapeut
  • diëtist
  • psycholoog en/of
  • haptonoom

Duur van de behandeling?

Hoeveel behandelingen u nodig heeft, is afhankelijk van de klacht en vooruitgang. Meestal zijn na 2 á 3 behandelingen de eerste resultaten merkbaar

Wilt u zelf ervaren of osteopathie uw lage rugpijn of bekkenklachten kan verminderen?

Bel ons 072 – 5610077
Osteopathie behandeling PUUR Osteopathie