Wat merk ik van artrose in mijn heup?

De heupen zijn onze steunpilaren, maar ze zijn ook zeer belangrijk bij bewegen. Wanneer u artrose heeft in uw heup, kan dat dus heel vervelend zijn. De klachten kunnen u beperken bij dagelijkse dingen zoals vooroverbuigen om schoenen aan te trekken, een lekker stuk wandelen, traplopen of opstaan uit een stoel.

Het begint vaak met wat stijfheid en misschien ook pijn in en rondom de heup bij bewegen. Soms kan deze pijn ook naar de lies toetrekken. Klachten zijn er vaak vooral wanneer u opstaat in de ochtend, of weer in beweging komt na rust. Meestal trekken de klachten binnen een half uurtje wel weer weg.

Naarmate de artrose erger wordt kunnen de klachten ook veranderen. Dan wordt het geleidelijk lastiger om uw been in alle richtingen te bewegen. Ook kan het zijn dat de stijfheid/pijn steeds minder snel wegtrekt, of zelfs in rust aanhoudt.

Ervaart u klachten en vermoedt u artrose?

Symptomen van artrose in de heup

• Stijfheid en pijn bij bewegen
  • (schietende) pijn in de lies die soms voelbaar is tot de knie
  • Startpijn of ochtendstijfheid
  • Moeite en/of pijn bij het opstaan bijv. uit een stoel
  • Steeds meer moeite met het draaien en zijwaarts optillen van het been
  • Anders gaan lopen

Mogelijke oorzaken van artrose in de heup

• Overbelasting;
  • Veroudering;
  • Eerder trauma of operaties aan de heup of benen;
  • Heupdysplasie;
  • Reumatische aandoeningen en ontstekingen in het gewricht.

Wat is artrose van de heup?

Artrose is een aandoening waarbij het kraakbeen in het gewricht geleidelijk achteruit gaat. Uw bovenbeenbot heeft een ronde kop die precies in de (heup)kom van uw bekken past. Op de raakvlakken zit een laagje kraakbeen. Dit is mooi glad om ervoor te zorgen dat de twee botten soepel ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Wanneer er artrose ontstaat betekent dit dat het laagje kraakbeen dunner en niet meer zo glad is. Hierdoor wordt bewegen lastiger en kunnen er pijnklachten ontstaan.

Behandelingen bij artrose van de heup

Gemiddeld zijn er 6 – 8 behandelingen nodig om ervoor te zorgen dat u weer gemakkelijk en pijnvrij kunt bewegen.

Hoe helpt osteopathie bij artrose?

Heeft u klachten en vermoedt u dat dit komt door artrose? De osteopaat maakt het heupgewricht op een zachte manier meer mobiel. Dit doen ze door de spieren, het bindweefsel, het bekken en de heup te mobiliseren. Ook kijken ze naar de rest van het lichaam, o.a. naar de organen zoals de darmen. Je zou het misschien niet verwachten, maar deze hebben (faciaal) een relatie met de heup. Verder kijkt de osteopaat naar de voeten en knieën, alles met als doel de mobiliteit van uw heup te verbeteren. Aan de artrose zelf kan de osteopaat helaas niets veranderen maar als de mobiliteit toeneemt, nemen in vrijwel alle gevallen de klachten af.

Indien nodig en gewenst werkt de osteopaat samen met de therapeuten van Dijkstra Fysiotherapie. Deze kunnen u namelijk goed begeleiden bij het oefenen. Hierdoor worden de spieren rond het gewricht sterker en zo voorkomt u ook dat de klachten terugkomen of verergeren.

Blijf niet langer doorlopen met artroseklachten