Nekpijn

Wanneer je nek pijn doet besef je ineens hoe ontzettend vaak je deze gebruikt. De pijn kan je dag verpesten en zelfs je slaap verstoren. Pijn in de nek kan acuut ontstaan of chronisch zijn en constant of wisselend voorkomen. Osteopathie benadert de klacht op effectieve, holistische wijze. In plaats van simpelweg de symptomen te behandelen, pakt de osteopaat de onderliggende oorzaak van het probleem aan. Dit betekent dat we ook uitgebreid kijken naar je algemene gezondheid, leefstijl en medische geschiedenis om een persoonlijk behandelplan te ontwikkelen.

PUUR Osteopathie Alkmaar behandeling bij nekpijn

Nekpijn is een veelvoorkomend probleem dat uiteindelijk wel 70% van alle mensen eens treft.

Waardoor ontstaat nekpijn?

Je kunt om verschillende redenen nekpijn ervaren. Daarom zoekt de osteopaat eerst naar de specifieke oorzaak van jouw pijn om daarna de meest effectieve behandeling te bepalen.

Enkele van de meest voorkomende oorzaken van nekpijn zijn:

• Artrose
  • Spanning middenrif, buik- en borstorganen (segmentale en neurologische relaties)
  • Whiplash
  • Stress en emoties

Minder frequent voorkomende oorzaken zijn:

• Kaakklachten
  • Hernia
  • Wervelkanaalstenose (botvorming/slijtage in het wervelkanaal)
  • Scoliose
  • Beknelde zenuw (radiculopathie)
  • Facet artropathie
  • Spondylose
  • Artritis

Verder blijkt uit onderzoek dat zwaar manueel werk, teveel werk, spanningen/depressies, genetische componenten, zwaarlijvigheid en slechte leefgewoontes eerder nekklachten tot gevolg hebben of een toename van de klachten.

Er zijn verschillende soorten nekpijn, sommige mensen ervaren één type nekpijn, anderen een combinatie.

Soorten nekpijn

Mechanische nekpijn of aspecifieke nekpijn

Deze pijn komt voort uit de wervelkolom en de omliggende structuren (bijv. spieren, ligamenten, botten of kraakbeen). Meestal wordt deze pijn veroorzaakt door een slechte houding of overbelasting door werkactiviteiten. Stress speelt ook vaak een grote rol bij deze klachten.

Neurologische nekpijn

Heeft als oorzaak een beknelling van de zenuwen of zenuwwortels in de cervicale wervelkolom. De zenuwpijn kan het gevolg zijn van aandoeningen zoals een hernia die tegen een nabijgelegen zenuw drukt, of andere oorzaken van zenuwcompressie.

Centrale neuropathische pijn

Is een chronische pijn, veroorzaakt door schade aan het centrale zenuwstelsel. Het kan optreden na een CVA, hersenletsel of dwarslaesie. Het kan echter ook aanwezig zijn samen met aandoeningen zoals multiple sclerose of de ziekte van Parkinson. De pijn in de nek is dan vaak een ‘klein’ onderdeel van meerdere klachten aan de rest van de wervelkolom en lichaam.

Bij al deze soorten nekpijn betreft de klacht vaak een groter gebied dan je zelf in eerste instantie misschien zou denken. Veel delen van het lichaam staan in verbinding met elkaar. Als klacht wordt bijvoorbeeld geregeld de trapezius- of schouderregio aangewezen. Deze pijn wordt echter vaak veroorzaakt door een zere rib, waardoor bewegingsverlies optreedt en wat spanning aan spier, rib en wervel geeft. Voor de cliënt voelt dit als nekpijn, voor de osteopaat heeft dit ook een grote invloed op de nek en visa versa. Voor een andere medische onderzoeker, hoort deze rib/trapezius regio bij de schouder. Wat voor het onderzoek en de effectiviteit van de behandeling een heel ander resultaat op zal leveren. De osteopaten van PUUR zullen altijd naar het totaal beeld kijken om je klachten effectief te verhelpen.

Vaak gaat nekpijn helaas ook gepaard met hoofdpijn. De reden hiervoor is dat er een neurologische relatie bestaat tussen de hoogste nekwervels en de zenuwen die de hoofdpijn(en) veroorzaken. Dit zijn o.a. de N. trigeminus en de N. occipitalis. De osteopaten van PUUR nemen dit uiteraard mee in hun behandeling.

Hoe kan osteopathie helpen?

Vaak is nekpijn slechts het topje van de ijsberg. In veel gevallen ligt er namelijk veel meer ten grondslag aan de klacht. Daarom is osteopathie zeer geschikt om pijn op te lossen in de nekregio. De osteopaat beoordeelt en behandelt vaak het gehele lichaam. Door de algehele lichamelijke spanning te verminderen en de onderliggende oorzaken van nekpijn aan te pakken, vermindert de osteopaat de pijn. Je kunt weer beter bewegen, waardoor bijvoorbeeld omkijken en slapen een stuk gemakkelijker gaan.

De osteopaat gebruikt verschillende technieken als faciale massages, stretching en zachte mobilisaties om de functie van de spieren, gewrichten en weefsels in de nek te verbeteren. Meestal nemen de klachten af na 3-5 behandelingen.

PUUR Osteopathie Alkmaar osteopaat

Meer weten over osteopathie bij nekpijn?

Ben je benieuwd of osteopathie kan helpen? Neem contact met ons op. We helpen je graag!