Als darmklachten je leven beheersen

Darmklachten zijn vervelend en kunnen je leven beheersen. Ken je het gevoel van een opgeblazen buik, buikpijn, obstipatie, diarree of winderigheid? Dit zijn enkele symptomen van darmklachten. De oorzaken van buikpijn zijn divers en uniek per persoon. Het kan liggen aan jouw voedingspatroon, verklevingen of bacteriën, schimmels en parasieten. De oorsprong van buikpijn kan in je darmen liggen maar ook in je maag of (overactieve)blaas. Ga met hulp van de osteopaat op zoek naar de oorzaak van de pijn en zorg dat jouw buikklachten verbeteren. Maak een afspraak of lees verder.

Hier vind je informatie over darmklachten en beantwoorden wij de volgende vragen:

Darmklachten kunnen de volgende symptomen hebben:

• Moeilijke stoelgang
  • Een opgeblazen gevoel
  • Winderigheid, die niet verdwijnt
  • Gebrek aan eetlust
  • Constante vermoeidheid
  • Ongemak wat verband lijkt te houden met uw spijsvertering
  • Steken en krampen in de buikstreek

Herken je één of meerdere van deze klachten? Maak dan een afspraak bij de Osteopaat om het vervelende gevoel te verhelpen.

Je hoeft niet een darmaandoening te hebben om darmklachten te hebben. Wist je dat bijvoorbeeld gebrek aan eetlust, of constante vermoeidheid, ook symptomen kunnen zijn van darmklachten? De oorzaak van je buikpijn kán wel door een darmaandoening komen. Veel voorkomend zijn het Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS) en Diverticulitis. De laatste is een ontsteking die ontstaat als gevolg van uitstulpingen in de darmwand. Hier kan ontlasting achter blijven steken. Waardoor ontstekingen kunnen onstaan. Deze ontstekingen zorgen voor buikklachten.

De oorzaken van darmklachten zijn voor iedereen anders en zeer divers. De osteopaat zal bij jou op zoek gaan naar de oorzaak van jouw darmklachten. Enkele voorbeelden van oorzaken worden hieronder omschreven.

• Medicatiegebruik: Veelvuldig medicatie gebruik kan voor verklevingen van de darmen zorgen. Denk hierbij aan veelvuldig gebruik van antibiotica, onstekingsremmers, anti-depressiva of andere medicatie.
  • Voedingsfactoren: Je voedingspatroon of het veelvuldig gebruik maken van bepaalde producten kunnen ook een oorzaak van verklevingen zijn. Hierdoor kan diarree of obstipatie ontstaan.
  • Parasieten en schimmels: Met name kinderen lopen parasieten eenvoudig op. Door een huisdier, of door te spelen in een zandbak. Maar ook het eten van rauw of niet goed gebakken vlees kunnen manieren zijn waardoor je een parasiet oploopt. Door het aanpassen van je voeding kunnen schimmels en parasieten minder goed vermenigvuldigen.
  • Bacteriehuishouding: het microbioom in je darmen is heel belangrijk. Dit is kort gezegd alles wat aan bacteriën in je darmen zit. Als de bacteriehuishouding in je darm niet goed zit, kan dit tal van klachten geven zoals winderigheid, vermoeidheid of een opgezette buik. Daarnaast is de staat van je darmen verbonden aan je hersenen en je gemoed. Bij het behandelen van een burn-out kan het daarom belangrijk zijn om ook naar de darmen te kijken.
  • Buikoperatie: een buikoperatie kan littekenweefsel in je buik veroorzaken. Door dit littekenweefsel verkleven je darmen en zal je spijsvertering beïnvloedt worden.

Dit zijn enkele veel voorkomende oorzaken van darmklachten.

De osteopaat zal op zoek gaan naar de primaire oorzaak van deze darmklachten, maar zal ook de gevolgen hiervan behandelen.

Tijdens de eerste behandeling stelt de osteopaat aan de hand van een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek de diagnose vast. Tijdens het onderzoek bekijkt de osteopaat het hele lichaam. Dit houdt onder andere in: de stand van de voeten en knieën, spanning van het bindweefsel, invloed van organen, beweeglijkheid van de wervels en het bekken en eventuele operaties en ongelukken in het verleden. Rond de darmen wordt er specifiek gekeken naar de wervelkolom. Omdat de aansturing van de darmen daar de oorsprong heeft. Ook worden de mobiliteit en doorbloeding van de darmen onderzocht. Verder kijkt de osteopaat naar wat je eet en drinkt.  Al deze factoren kunnen namelijk invloed hebben op jouw (blijvende) klachten in je darmen. Door de osteopatie behandeling verbetert de beweeglijkheid en doorbloeding in de spieren, organen en botten van je lichaam. Hierdoor zullen de klachten verminderen en kun je beter functioneren.

Duur van de behandeling?

Aan de hand van het vraaggesprek en het lichamelijk onderzoek stelt de osteopaat een behandelplan op.  Samen met jou zal de osteopaat de vervolgafspraken inplannen. Hoeveel behandelingen je nodig hebt, is afhankelijk van jouw klacht en vooruitgang. Na 2 á 3 behandelingen zijn de eerste resultaten merkbaar.

Wilt u zelf ervaren of osteopathie uw darmklachten kan verminderen?