Hoofdpijn

Veel mensen hebben last van hoofdpijn. Het is één van de meest voorkomende redenen om naar de huisarts te gaan. Vaak ook omdat hoofdpijn effect kan hebben op je werk en concentratie, maar ook op je dagelijks leven. De locatie op het hoofd en soort pijn wil nog behoorlijk variëren. Zo kun je pijn achter op het hoofd hebben, aan één zijde, een soort band en aan de voorzijde. Dit zijn variaties van pijn en locatie analyseren de osteopaten van PUUR, om dan een betere interpretatie van de oorzaak van deze klachten te kunnen achterhalen en vervolgens de klachten te verhelpen.

Symptomen van hoofdpijn

Hoofdpijn kent vele vormen waaronder spanningshoofdpijn, occipitale hoofdpijn, hoofdpijn aan het achterhoofd of achter het oog, zeurende of kloppende hoofdpijn.  Soms worden de klachten beschreven als het gevoel van een strakke band rondom het hoofd. Ook gaat hoofdpijn vaak gepaard met spanning hoog in de nek

Oorzaken van hoofdpijn

Hoofdpijn kent vele oorzaken waaronder te weinig drinken, stress of het langdurig hebben van dezelfde werkhouding. Wanneer spierspanning vanuit de nek optrekt, of wervels mobiliteit / beweging verliezen kan dit zich ook uiten in hoofdpijn. Nekklachten, maagklachten, gal/leverklachten, menstruatieklachten kunnen van invloed zijn. Vaak hebben patiënten ook hoofdpijnklachten na een (rug of hernia) operatie, puncties of een bevalling. Wat de oorzaak van jouw klachten ook is, PUUR Osteopathie kan vaak wel iets voor je betekenen!

De behandeling van hoofdpijn

De osteopaten van PUUR zien veel patiënten met langdurige hoofdpijn klachten, omdat osteopathie vaak de klachten verminderd of verhelpt. De soorten hoofdpijn hebben verschillende oorzaken, waar de osteopaat naar op zoek gaat. Vaak spelen de cervicale wervelkolom en de daarbij verbonden organen een grote rol. Organen die een grote link met de nek en hoofdpijn klachten hebben zijn de lever, gal, maag, nieren, baarmoeder en eierstokken. Verder verminderen wij de spierspanning, mobiliseren de wervels, ribben en schedel.

Prognose van het aantal behandelingen

In de praktijk zien we vaak dat hoofdpijn binnen 5-7 behandelingen kan afnemen. De pijn wordt minder heftig, de frequentie van de aanvallen daalt. In sommige gevallen verdwijnen de klachten helemaal. Dit is afhankelijk van verschillende factoren die we graag met u bespreken voordat we de behandelingen starten.

Wilt u direct een afspraak maken?