Kaakklachten? Het liefst houd je je kiezen stijf op elkaar.

Je mond lang open houden bij de tandarts is pijnlijk. Gezonde appels, harde dropjes en vers afgebakken broodjes die laat je steeds vaker staan. Klemmende kaken als je ’s morgens opstaat is je niet vreemd en druk je precies op dat ene puntje onder je oor, dan schiet er een scherpe pijnscheut door je heen.

Herkenbaar? Mogelijk zijn je kaakspieren overbelast en dat veroorzaakt deze kaakpijn. Pijn die kan worden veroorzaakt door problemen met het kaakgewricht zelf of door vastzittende omliggende spieren.

Hier vind je informatie over kaakklachten en beantwoorden wij de volgende vragen:

Je kunt je mond niet goed openen of sluiten en ervaart pijn rond het kaakgewricht bij het praten, eten of gapen. Zelf hoor je regelmatig je kaken klikken en volgens je partner ben je ’s nachts een echte tandenknarser. Het zijn allemaal symptomen die duiden op klachten vanuit de kaak. Vervelende klachten die vaak gepaard gaan met andere klachten zoals hoofdpijn, maar ook tand- of kiespijn.

Je praat, je lacht, je eet en je kaak beweegt voortdurend mee. Het kaakgewricht heeft dagelijks dus veel beweging te verduren. Ontstaat er door overbelasting spanning op je kaakspier, dan functioneert en beweegt je kaakgewricht minder goed en dat veroorzaakt de kaakpijn en andere klachten.

Osteopathie kijkt vooral naar de oorsprong van je kaakklachten en herstelt de balans, waardoor het kaakgewricht weer normaal kan functioneren. Tijdens het eerst gesprek stelt de osteopaat aan de hand van een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek de diagnose vast. Daarna wordt samen met jou een behandelplan opgesteld gericht op het herstellen van de balans in je kaakgewricht.

Wil je zelf ervaren of osteopathie jouw kaakklachten kan verhelpen?