Aangezichtspijn

Pijn in het gezicht wordt bijna altijd als zeer heftig ervaren. Aangezichtspijn komt meestal in aanvallen aan één zijde van het gezicht en kan seconden tot minuten aanhouden.

De zenuw die bij deze pijn betrokken is, is de 5e hersenzenuw (N. Trigeminus). Deze zenuw heeft drie takken: een naar de onderkaak, een naar de bovenkaak en een naar het voorhoofd en oog. De pijn gaat meestal over 1 van deze drie zenuwtakken. De aanvallen van pijn, die snijdend en stekend van aard kunnen zijn, zorgen ervoor dat u weinig anders meer kunt doen. Aanraking, kauwen, spreken of geeuwen verergeren de klachten vaak.

Gelukkig hebben de osteopaten van PUUR Osteopathie al vaak een oplossing geboden om de klachten te doen afnemen of zelfs te verhelpen.

Symptomen van aangezichtspijn

Aangezichtspijn geeft heftige pijnscheuten aan één zijde van het gezicht, veel minder vaak is het een constante pijn. Meestal komt een aanval onverwacht, maar soms wordt het getriggerd door het aanraken van bijv. de neusvleugel of de wang. Hiernaast kunnen temperatuur invloeden en bewegingen (kauwen, scheren, tandenpoetsen) ook pijnaanvallen uitlokken.

Oorzaken van aangezichtspijn

We zien vaak dat beknelling van de 5e hersenzenuw door een trauma, maar ook door kaak- en tandklachten, voorhoofdsholtes en bewegingsverlies van de hoogste nekwervels, kunnen zorgen voor deze klachten. Hiernaast spelen slik- en slokdarmproblemen soms ook een rol. Verder hebben de organen maag, lever, laatste deel van de darm en baarmoeder via zenuwen en bindweefsel invloed op de klachten.

De behandeling van aangezichtspijn

De osteopaten van PUUR maken de schedelbotten, spieren, bindweefsel en de hoogste nekwervels vrij. Dit laatste omdat er een duidelijke relatie bestaat tussen de hoogste nekwervels en gewrichten. Deze wervels en gewrichten kunnen een pijnprojectie in het gezicht geven. Als de 5e hersenzenuw minder druk ondervindt nemen de klachten af. Ook kijken we naar de rest van het lichaam, omdat een aantal organen als lever, maag en darmen een grote rol kunnen spelen in het bestaan van de klachten.

Prognose van het aantal behandelingen

In de praktijk zien we vaak dat aangezichtspijn binnen 6-8 behandelingen kan afnemen. De pijn wordt minder heftig, de frequentie van de aanvallen daalt. In sommige gevallen verdwijnen de klachten helemaal. Dit is afhankelijk van verschillende factoren die we graag met u bespreken voordat we de behandelingen starten.

Wilt u een afspraak maken?