Buikpijn bij kinderen

Kinderen mogen zorgeloos ontdekken, spelen en leren. Maar als je last hebt van buikpijn, dan lukt dat niet. Volgens de NHG-richtlijn (voor huisartsen) loopt 8% van de kinderen met buikpijn rond. Vaak zonder dat daar een duidelijke kwaal of ziekte de oorzaak van is. De osteopaat gaat op zoek naar de reden van de buikpijn en verhelpt of vermindert de klachten. Zo kan jouw kind weer onbezorgd meedoen.

Kind met buikpijn bij de osteopaat van PUUR Osteopathie

Meer over buikpijn bij kinderen

Acute buikpijn

Acute buikpijn geeft vaak plotselinge, hevige buikpijn en kan gepaard gaan met diarree, koorts misselijkheid en braken. Hierbij kan er sprake zijn van een infectie of ontsteking en is het goed om uw huisarts te raadplegen.

Chronische buikpijn

Chronische- of functionele buikpijn is buikpijn die langer dan 2-3 maanden aanwezig is. Deze pijn kan de ene keer hevig zijn en andere keer weer zeurend. Vaak heeft deze buikpijn geen duidelijke oorzaak. De osteopaat kan klachten verminderen of verhelpen.

Veel voorkomende symptomen en klachten bij buikpijn zijn:

• Diarree
  • Niet of nauwelijks kunnen poepen
  • Pijn bij het plassen
  • Pijn in de boven en/of onderbuik
  • Opgeblazen gevoel in de buik
  • Winderigheid
  • Misselijkheid
  • Angst, spanningen (stress)
  • Overgevoeligheid voor bepaald eten en/of dranken
  • Door de pijn slechter slapen

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor buikpijn klachten:

• Obstipatie (verstopping)
  • Ontsteking van een orgaan
  • Buikgriep
  • Angst en/of stress
  • Voedselallergieën en intoleranties

Hoe kan osteopathie helpen?

Een osteopaat bekijkt waar de pijn vandaan komt. Hiervoor onderzoekt hij niet alleen de buik, maar ook wervelkolom en nek. In de buik mag geen spanning zijn. Hiervoor is een goede doorbloeding en een goed werkend zenuwstelsel van belang. Ook zijn de buikorganen verbonden met de wervelkolom. Om deze reden kan spanning in de buik ook invloed hebben op de rug en / of nek.

Tijdens de behandeling gebruikt de osteopaat zachte mobilisatie technieken. Daarnaast zal de voeding van het kind besproken worden. Jullie krijgen advies waar jullie zelf verder mee aan de slag kunnen. Denk hierbij aan het aanpassen van het voedingspatroon, maar ook het verminderen van emotionele prikkels. Deze kunnen de klachten in de buik toe doen nemen. Onze ervaring is dat de buikklachten ook de emoties kunnen versterken. Door de behandeling nemen vaak de buikklachten af, ervaren de kinderen minder spanningen en zijn ze rustiger.

Kind met buikpijn bij de osteopaat van PUUR Osteopathie

Meer weten over osteopathie bij buikpijn?

Heeft je kind last van buikpijn? En ben je benieuwd of osteopathie kan helpen om van de klachten af te komen? Neem contact met ons op. We helpen je graag en kunnen indien gewenst gelijk een afspraak inplannen.