Als vertillen leidt tot een hernia…en andere oorzaken van een hernia

Wanneer er een uitstulping ontstaat van de tussenwervelschijf spreken we van een hernia. Die uitstulping drukt op een zenuw en dat veroorzaakt pijn. Die druk op de zenuw kan ervoor zorgen dat er krachtverlies in armen en benen ontstaat, ook kan er uitval van armen of benen voorkomen.

Het maakt niet uit hoe oud je bent, op iedere leeftijd kan een hernia ontstaan. Een acute rugpijn hoeft niet per se een hernia te zijn. Cijfers laten zien dat bij slechts 5% van de mensen met acute rugpijn sprake is van een hernia. Desalniettemin is een hernia een vervelende aandoening, die je behoorlijk kan beperken in je dagelijks leven.

De osteopaat richt zich bij de behandeling van de hernia op de vermindering van de druk op de zenuw en het bevorderen van de doorbloeding.

Hier vind je informatie over een hernia en beantwoorden wij de volgende vragen:

Niet alleen rugpijn is een signaal van een hernia. Er zijn allerlei soorten pijn die een symptoom zijn van deze rug aandoening.

Pijn in de onderrug met een uitstraling via de bil naar het been is het meest voor de hand liggende symptoom van een hernia. Echter, dit is niet het enige symptoom. Heb je minder kracht en gevoel in je benen, dan kan een hernia de oorzaak zijn van deze klachten. Zelfs bij een scherpe pijn bij het hoesten of niezen kun je denken aan een hernia. Ook het moeite hebben met plassen kan een hernia als oorzaak hebben.

Een hernia kenmerkt zich vooral door een uitstralende pijn naar armen of benen.

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken aan te wijzen van een hernia.

Een hernia kan:

• Genetisch bepaald zijn, een aangeboren zwakte van weefsel van de tussenwervelschijf.
  • Het gevolg zijn van te zware rug belastende werkzaamheden.
  • Ontstaan door een plotselinge draaibeweging van de romp.
  • Ontstaan door vertillen.
  • Voorkomen door een gebrek aan beweging.
  • Ontstaan als gevolg van een slechte spierconditie.

Leeftijd speelt in principe geen rol, maar hoe ouder je bent, hoe meer de kans op een hernia toeneemt.

De osteopaat gaat in de eerste plaats opzoek naar de mogelijke oorzaak van de uitstulping die de hernia veroorzaakt. Op basis daarvan kan de osteopaat een gerichte behandeling inzetten en op die manier herhaling van klachten voorkomen. Deze diagnose stelt de osteopaat aan de hand van een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek.

In de vervolgafspraken richt de osteopaat de behandeling op het verhelpen van de druk op de zenuw, zodat jouw pijnklachten verminderen. De eerste resultaten zijn meestal merkbaar na 3 of 4 behandelingen.

Ook het versterken van buik- en rugspieren draagt bij aan een sneller herstel van de hernia. De spieren kunnen de wervels beter stabiliseren. Hiervoor werken wij samen met Rugkliniek Alkmaar. Een behandeling in de rugkliniek gaat altijd in overleg met jou als cliënt.

Duur van de behandeling?

De eerste resultaten na 3 tot 4 behandelingen merkbaar en de duur van het behandeltraject is mede afhankelijk van het eerste resultaat.

Wilt u zelf ervaren of osteopathie uw hernia klachten kan verminderen?